Félénkek a borbarátok

2016.09.23. 19:24

dugo.jpgA bort rendszeresen vásárló fogyasztóknak is csak egy töredéke meri borbarátnak nevezni magát – derül ki a közelmúltban lebonyolított negyvenezres online felmérés, a Nagy Bor Teszt válaszaiból. A kutatás szerint a fogyasztók önbizalmának erősítése lehet a szakma egyik feladata a jövőben.

A prémium boros rendezvényeket szervező Winelovers online bortesztjét negyvenezren töltötték ki a nyár folyamán. Bár a kutatás nem nevezhető reprezentatívnak – a kitöltők statisztikai értelemben nem képezik le Magyarország lakosságát –, a Nagy Bor Teszt jó visszajelzést ad a piac igényeiről, fontos információkkal szolgál a boros szakma számára a fogyasztói szokásokról – nem véletlen, hogy a Borkollégium, a Vinoport és a Borászportál, valamint a Borháló Borkerekedés is támogatta a kutatást. 

A felmérés egyik fő megállapítása szerint a borkultúra folyamatosan fejlődik Magyarországon, ami a fogyasztók választásaiban is tetten érhető. Az otthoni fogyasztásra szánt átlagos palackár a 2012-es 761 forintról ezer forint fölé kúszott, amit egy-két éve még a legoptimistábbak sem reméltek. A négy éve felvett adatokhoz képest megduplázódott és már 12 százalékra rúg a pincészeteknél vagy boros rendezvényeken történő borfogyasztás. A vásárlások egyharmadára még mindig hipermarketekben kerül sor, de a borszaküzletek folyamatosan növelik részesedésüket: jelenleg az összes fogyasztás 15 százaléka származik szaküzletben történt értékesítésből.

A Nagy Bor Teszt egyik érdekes kérdése volt, miként ítélik meg saját kompetenciájukat a fogyasztók. A válaszok tanúsága szerint a kitöltők 42 százaléka tartja magát „egyszerű borfogyasztónak”, 39 százalék „érdeklődőnek”, 14 százalék „borbarátnak”, három százalék „borismerőnek”, minden századik válaszadó pedig „borszakembernek” vallja magát. A borbarátok és borismerők aránya ugyan 2012 óta folyamatosan nő, Kathona Krisztián, a Borháló borkereskedés beszerzési igazgatója azonban a mostani 17 százalékot is fájdalmasan kevésnek tartja. „A focihoz mindenki ért, aki megnézett két bajnoki meccset, de borbarátnak csak minden hatodik fogyasztó meri nevezni magát? – kérdezi.

A Borháló szakértője szerint a kilencvenes és kétezres évek minőségi forradalma és az azt körülvevő beszédmód sok fogyasztót tanácstalanná tett. „Pedig a borok élvezetéhez nem felsőfokú francia nyelvvizsga kell, hanem emberi nyitottság és némi gyakorlati tapasztalat: mire érdemes odafigyelni, amikor bort választunk vagy bort ízlelünk. És persze mindenekelőtt tisztában kell lennünk saját igényeinkkel, békében kell élnünk saját ízlésünkkel, stílusunkkal” – fogalmaz az igazgató, aki szerint a Borháló csaknem ötven egységből álló országos hálózatában lezajló találkozások, kóstolók pont ezt a „puha edukációt” szolgálják.

A Borháló borbeszerzésért felelős igazgatója szerint a Nagy Bor Teszt adatai alátámasztják, hogy a fogyasztói önértékeléssel nincs minden rendben. A saját hozzáértésüket vállaló „borbarátok” és „borismerők” között felül vannak reprezentálva a férfiak, a budapestiek, a magas iskolai végzettségűek, a vásárlásaikra több pénzt fordítók, míg kevesebben vannak a nők, a falun vagy kisebb városban élők, a kevésbé iskolázottak.

Az „érdeklődők” csoportjának ízlése és igényessége ugyanakkor a többi válaszból leszűrhetően sokkal inkább hasonlít a magukat borbarátnak nevezőkéhez, semmint az egyszerű fogyasztókéhoz – a lényegi különbség tehát egyedül abban áll, hogy kevesebbre taksálják magukat. Miközben fogyasztási és vásárlási szokásaikat tekintve a magukat az „érdeklődők” közé sorolók inkább átlagosak, a csoport nyitottnak mutatkozik, ha új vásárlási módokról vagy új ismeretek elsajátításáról van szó. „Üzleteinkben tapasztaljuk, hogy törzsvásárlóink egyre bátrabban kérdeznek, és egyre többet időznek a boltokban borokról beszélgetve, bort kóstolva. Ezért is fontos, hogy a pincészeteknél és a szaküzletekben is egyszerű élvezeti termékként beszéljenek a borról az azzal foglalkozók” – mondja Kathona.

A borfogyasztók nyitottságának másik jele, hogy szolidan nő a bort interneten vásárlók aránya, és még jobban emelkedik azoké, akik tervezik, hogy online kereskedésben szereznek be bort. „Az online vásárlás a bizalom jele. A fogyasztó bízik a borászokban, megvannak a kedvencei, de szívesen kipróbál új dolgokat is. És igen, bízik a kereskedő és a borász értékítéletében is, hogy jól árazzák be az adott tételeket – mondja Harsányi Dávid, a Winelovers kutatásvezetője. – Ennek a nyitott, kereső, próbálkozó magatartásnak kiváló színtere az internet, ahol a vevők nemcsak a borokat találják meg azonnal, de a róluk szóló leírásokat és más fogyasztók értékelését is" – teszi hozzá.

szalay-annamaria-emlektabla.jpgNem mondanám botrányosnak, és nem is vonnánk le semmiféle általános tanulságot a nihilista korról, amelyben élünk, de jellemzőnek érezzük, hogy az emléktáblán nem sikerült helyesen leírni az elhunyt nevét. A "szobrásznak" komoly baja lehetett a "t" betűvel is, több helyen kihagyta: a kiállítóterem helyett kiállítóermet, a szüntelenül helyett szünelenült, az értékeken helyett érékekent vésett a kőbe. ez azért így elég gyalázatos. Csak, a pontosság kedvéért, az "alkotást" Blaskó János szobrászművész követte el. (A teljes cikk a itt olvasható.)

Az év menedzserei 1998

2016.09.04. 14:49

Megalakult a Synergon

2016.09.03. 14:48

1998

Biztos kényelmes

2016.09.01. 12:15

!86 SX, mint álom...

2016.08.31. 12:03

Programozó vs. felhasználó

2016.08.29. 12:00

Szerző: -szerk-

1 komment

Neked mi hiányzik a képről?

2016.06.20. 15:20

Nekem például a beágyazás nevű bonyolult mozgássorozat...

Neked?

parkolas-buntetes.jpgKét bírósági végrehajtás is indult a múlt hónap elején a Microsoft Magyarország Kft. ellen. A Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. ker. Önkormányzatamájus 11.-én kért végrehajtást a társaság ellen. Érdeklődésünkre a társaság pr-vezetője, Szücs Judit elmondta, hogy csak annyi van az eljárás mögött, hogy a társaság egyik munkatársa nem fizette be időben a parkolási bírságot, amit természetesen a lehető leghamarabb rendezni fognak.

A cikk írása közben derült ki, hogy egy nappal korábban az ER-PARK Kft. is végrehajtást kért a Microsoft magyarországi leányvállalata ellen. A társaság a főváros VII. kerület közigazgatási területén fekvő várakozási övezetekben kialakított, a Budapest Főváros VII. kerület Erzsébetváros Önkormányzata törzsvagyonába tartozó, fizető parkolóhely céljára kijelölt várakozóhelyek üzemeltetését végzi. Érdeklődésünkre, hogy vajon ugyanannak a munkatársuknak a feledékenységéről van-e szó a Microsoft  pr-vezetője azt válaszolta, hogy “szintén parkolási ügy a szóban forgó eset, aminek intézése már folyamatban van”.

Pénzcsinálás okostelefonnal

2016.05.17. 11:31

Retró

2016.05.16. 11:22

Szerző: -szerk-

2 komment

58 év...

2016.05.13. 10:17